Zde najdete nejdůležitější změny, které věcný záměr stavebního zákona obsahuje, a náš názor na to, jaký dopad mohou mít na rychlost a kvalitu povolování staveb.
-
Nová soustava stavebních úřadů
Současný systém stavebních úřadů je komplikovaný a nepřehledný. Vedle “obecných” stavebních úřadů existuje množství “speciálních” pro různé typy staveb.
-
Zkrácené povolování a automatizované rozhodování úřadů
Stávajících povolovací procesy jsou komplikované a dlouhé. Úřady navíc často nedodržují zákonem předepsané lhůty.
-
Změny v územním plánování a plánovací smlouvy
Nový stavební zákon by se podrobněji než dnes měl zabývat ekonomickým rozměrem územního plánování a také posílením významu tzv. plánovacích smluv,
-
Zjednodušení nároků na podklady ze strany stavitelů
Zákonné a technické požadavky na výstavbu by neměly klást přehnané požadavky a měly by být dostupné všechny na jednom místě, ne roztroušené v řadě předpisů jako dnes.
-
Změny v postavení dotčených orgánů
Velký počet dotčených orgánů státní správy, které se vyjadřují k záměru, což prodlužuje povolovací řízení.
-
Digitalizace stavební agendy
Podklady pro řízení před stavebními úřady vesměs není možné předkládat v elektronické podobě.
-
Změny v soudním přezkumu územních plánů a udělených povolení
Soudy ruší nezákonně přijaté územní plány, jejich změny nebo aktualizace, v některých případech i se zpětnou platností.